ساختمان قدیم شهرداری خوی - پرتال جامع شهرداری خوی

ساختمان قدیم شهرداری خوی

Tourist places of the city

Khoy comprehensive tourism system

ساختمان قدیم شهرداری خوی

ساختمان شهرداری خوی، یادگاری از اوایل دوره پهلوی اول است که با معماری کم‌نظیر، دلنشین و سنتی خود یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

ساختمان شهرداری خوی در دو طبقه در ۸۰۰ مترمربع زیر بنا در دل حیاط بزرگی احداث شده که طبقه زیرین آن زیرزمین وسیعی است. در معماری آن به وضوح می‌توان ذوق و ظرافت هنرمندان ایرانی را دید. طرح ستون‌های به کار رفته در بنا یادآور هنر رومیان و یونانیان در دوران باستان است و تحت عنوان ستون‌های کورنتی و مختلط از آن‌ها یاد می‌شود. ستون‌های کورنتی در نمای تراس غربی و از ستون‌های مختلط در نمای تراس جنوب شرقی استفاده شده است. به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، نقوش گیاهی و طرح‌های تزیینی غربی، یونانی و رومی که در ساختمان به کار رفته‌اند، مربوط به اواخر دوره قاجاریه هستند.

برای بام این ساختمان از دو شیوه پوشش استفاده کرده‌اند. بخشی از بام به‌صورت شیروانی یا پوشش مسطح شیب‌دار و بخش دیگر با دو گنبد احاطه شده است که احتمالا با ورقی از جنس گالوانیزه پوشیده شده‌اند.

بر اساس اطلاعات و شواهد، این ساختمان زیبا توسط فردی به نام استاد علی اکبر توانا، یکی از معماران به نام شهر خوی در محل ساختمان قدیمی احداث شد.

در میانه سر در ورودی نقش برجسته سر یک شیر دیده می‌شود که نمادی از قدرت و عظمت است. از آنجا این بنا در گذشته جزو ساختمان‌های حکومتی محسوب می‌شد و از دوران باستان نیز شیرها نگهبانان نمادین قصرها و آرامگاه‌ها بودند، تصور می‌شد که درنده خویی آن‌ها سبب دور‌کردن تاثیرات زیان‌آور می‌شود. به همین خاطر از این نوع نقوش حیوانی در ساختمان‌های سلطنتی و حکومتی در دوره‌های مختلف استفاده شده است.

سایر اماکن گردشگری خوی :

اخبار و رویدادهای خوی :

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.